tisdag 24 augusti 2021

Trädgårdsplaner till Standgatan

 Nu när huset är färdigrenoverat har jag börjat med trädgården.

Tanken är att dela av framsidan i en mer privat del med plats för solsängar och delen ut mot gatan med gräs och planteringar.

Eftersom det ofta blåser och vi inte är där och kan vattna hela tiden måste vi välja tork- och vindtåliga växter.

Jag skulle gärna ha ett silverpäron i trädgården, men det ska inte vara så högt och skymma utsikten.

Det skulle passa på vänstersidan. 

Som avskiljare mellan den privata delen och planteringsdelen har jag planterat bambu. Jag gillar nämligen ljudet av bambu som rasslar.


De flesta växter har jag fått av en granne hemma i Bromma t ex benved, syrenhortensia och höstanemon.

Blåsvigel och solhatt i fin kombination. 

Utmed häcken mot gatan planterade jag flera dahlior i våras, och de har tagit sig allihopa. Älskar dahlior! 
Närmast förrådet och soffgruppen tänker jag mig en rabatt med rosor och kanske pioner, lavendel och gärna liguster eller buxbomsklot. 

Även baksidan har fått sig ett ansiktslyft. 

Det gamla murkna fallfärdiga staketet är utbytt mot ett nytt, och vi har målat tre pallkragar och planterat ätbart i (rabarber, örter, vinbär, smultron och krusbär). Även de flesta växter där har vi fått av grannarna i Bromma. Runt pallkragarna la jag ut täckbark och skiljer av det mot gräset med en rostig kant. 

Invid förrådsväggen planterade jag också ett fikonträd som jag hoppas ska trivas och överleva vinter och perioder av torka när vi inte är här och kan vattna. Grannen har ett fikonträd så läget borde vara ok i alla fall. Tänk att kunna gå ut och plocka egna fikon!

Vi köpte ett caféset från Brafab som fick plats i den rundade skyddade delen på baksidan.  

Vid staketet planerar jag att plantera ett elefantgräs, några funkior och kanske kärleksört och hortensia. Och på staketet tänkte vi hänga upp en ljusslinga. 
Det vore även fint med en honungsros som klättar på förrådsväggen. Men det får bli nästa år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar