torsdag 24 april 2014

Trädgårdsdesign

Jag fick en förfrågan från kompisar som byggt nytt hus att designa deras trädgård. Det är ett grått trähus med vita knutar och ligger i Saltsjö-Boo med havsglimt. Önskemålet var runda former, rosor, lavendel och funkia.
Tänkte visa mitt förslag och lite inspirationsbilder här.

foto: haverummet


Huvudentrén ligger på husets långsida och man har redan anlagt en gång in dit från parkeringsplatsen. Huset har stora fönsterpartier till höger om entrén och framför dem passar det bra med rosor och lavendel. För att få färg på hösten också tänkte jag att kärleksört skulle passa, gärna med röd stam. Till våren: snödroppar.

På husets högra gavel (sydvästläge) har man lagt två trädäck som sitter ihop, ett rektangulärt och ett rundat. För att begränsa insynen från grannen föreslår jag en spaljé vid matplaten, där klätterhortensia kan klättra och även en bergsbambu, som prasslar härligt i vinden. I anslutning till trädäcket har jag placerat två odlingslådor, så att man smidigt kan nå kryddor, potatis, grönsaker mm. 

Odlingslådor kan man antingen snickra själv eller köpa färdiga pallkragar och måla i samma kulör som huset. 

I vinkeln mellan de två trädäcken har jag ritat in en rundad rabatt med doftschersmin (enligt önskemål), stjärnmagnolia (se översta inspirationsbilden), pioner, stäppsalvia, solhatt 'Magnus' (se bild nedan) och prydnadsgräs. Ev även funkia. Till våren: tulpaner. Jag tycker det är fint när man markerar övergång från trädäck till rabatt med en häck, t ex avenbokshäck.
Foto: Almbacken

Solhatt 'Magnus'

Mellan det rundade trädäcket och garaget föreslår jag att man planterar bergsbambu som avslutning på trädäcket och anlägger en rundad rabatt i hörnet (västra hörnet av trädgården) med ett silverpäron i centrum. Runt det föreslår jag fält av höstanemon, stäppsalvia, lammöron och blåsvingel, ev också lila nävor, så att den hörnan går i grått och lila (rosa). Till våren: rosa tulpaner och vita narcisser.

På garageväggen passar det med klematis, t ex summersnow. 

I den nordvästra delen av trädgården ligger ett gästhus med berg bakom. Jag har ritat in två äppelträd utmed (den blivande avenbok-) häcken där. Tänk på att välja två äppelsorter som pollinerar varandra (eller om grannarna har sorter som pollinerar). Det är fint när man lägger stenar runt trädstammen (se inspirationsbild nedan) och skapa en sittgrupp under trädens skugga. Mellan gästhuset och huvudentrén föreslår jag trampstenar som bilden nedan (skymtas till höger). 

Vid groventrén där den norra delen av trädgården finns, och som gränsar till gatan tänker jag att det skulle vara fint med en oval rabatt, med lite höjd i mitten, t ex silverpäron eller hängvide och något högt gräs, såsom elefantgräs. I rabatten ska det finnas buxbomsklot, prydnadsgräs och marktäckande växt, t ex kaukastisk förgetmigej. Till våren: kirgislök och pärlhyasinter. Rabatten förslår jag kantas av stenar.

Bredvid entrén från gatan och mot grannens staket passar det med en skuggrabatt, dvs växter som trivs i skugga; rhododendron, funka t ex francee och big daddy, buxbomsklot och marktäckare som myskmadra eller skuggröna. Till våren: vita tulpaner.

Jag är lite osäker på om det får plats något mellan husets baksida och grannens staket, men där skulle det passa med tre pärlrönnar och kanske en slingrande gång mellan dem.

Det ska bli spännande att se trädgården växa fram. Man behöver ju inte ta allt på en gång, utan anlägga och plantera efterhand.

1 kommentar:

  1. Vilken fin trädgård du har. Jag anlägger en liten skuggrabatt och hämtade inspiration från din blogg./Mvh Karin

    SvaraRadera