tisdag 13 maj 2014

Baka bröd

I söndags var en riktig bak-dag.
Det började med att jag hade nattjäst surdeg till frukostfrallorna, så på morgonen var det bara att hälla ut degen, skära i lagom stora bitar, jäsa 30 min och grädda dem. Underbart att få nybakta surdegsfrallor till helgfrukosten! Recept har jag lagt ut här tidigare.

Sen kom Ella när och ville ha amerikanska pannkakor till frukost. Jag tyckte det kunde räcka med nybakt bröd… men hon gjorde iordning smet själv och stekte alla pannkakorna helt själv. Inte illa för en 6-åring :-) Recept finns på barnens bak-blogg.

Fram på förmiddagen blev jag sugen på att testa att göra eget knäckebröd. Vi blev bjudna på det i Valborg och det var farligt gott.  

Recept (glutenfritt!): 
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
0.5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
ev 1 msk mortlade fänkålsfrön

Övrigt:
Flingsalt och blandade frön/kärnor att toppa med

1. Blanda alla ingredienser. 
2. Lägg degen på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakplåtspapper över degen och kavla till en tunn platta.
3. Strö över flingsalt och frön/kärnor. 
4. Grädda 45 min, 50 grader. 

 Bryt till lagom stora bitar när knäckebrödet kallnat.

Inte nog med det… Jag hade även påbörjat en rågsurdeg kvällen innan och kunde baka frukt- och nöt bröd till eftermiddagsfikat. Det blev riktigt gott!

Recept 2 låga formbröd: 
Dag 1, kväll
100 g (1 dl) rågsurdegsgrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
180 g (3 dl) rågmjöl

Blanda i rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på i rumstemperatur över natt.

Dag 2, morgon
3 g (1 tsk) kardemumma
surdegen från gårdagen
200 g (3.5 dl) rågsikt
50 g (0.5 dl) vatten
10 g (0.5 msk) salt
25 g (0.5 dl) mörkt socker
50 g (1 dl) valnötskärnor
25 g (0.5 dl) hel sötmandel
50 g (0.75 dl) hasselnötskärnor
200 g (16-20 st) torkade aprikoser
50 g (0.75 dl) russin

1. Blanda allt utom frukt och nötter med träslev. Dela aprikoserna i småbitar och tillsätt dem tillsammans med resten av frukten och nötterna. Blanda ytterligare någon minut med träslev. Degen ska vara riktigt kladdig.
2. Täck bunken med plast och låt jäsa 3-5 timmar.
3. Smörj två formar (á 0.5 l (jag tog större formar och därför blev bröden väldigt platta…)) och klicka i degen.
4. Täck med handduk och låt jäsa ca 1 timma. Sätt ugnen på 250 grader i god tid.

5. Sätt in bröden i mitten av ugnen och baka i 20-25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar