söndag 15 mars 2020

Drömmar om sommarhus i Skåne

I flera år har vi spanat efter sommarhus i Skåne, främst på Bjäre- och Kullahalvön. Vi har varit på visningar lite då och då, men har inte hittat något som känts rätt (och när vi väl gjorde det en gång så var det inte läge ekonomiskt att slå till :()

Jag går igång så fort jag ser ett intressant hus på Hemnet. Planerar hur vi skulle inreda, vad man skulle kunna ändra osv. Det är kul att drömma och inreda olika typer av husstilar i fantasin. Någon gång hoppas jag verkligen vi hittar ett hus eller tomt som vi slår till på, så att jag får sätta tänderna i ett sommarhusprojekt.

Här kommer lite olika typer av sommarhus som jag planerar i fantasin.

1. Ljus och harmoni i Höganäs
Ett tegelradhus 50 meter från havet är nog favoriten just nu.
Strandgatan 47A, Höganäs

Tänk att sätta ett skrivbord framför detta fönster. Där skulle jag vilja sitta och jobba eller måla/sy/pyssla.
Strandgatan 47A

På vinden skulle tjejerna kunna bo.
Strandgatan 47A

Man skulle behöva göra om en hel del och jag har samlat lite inspirationsbilder nedan över hur jag tänker mig känslan.




Bild från stilinspiration.residencemagazine.se (hemmet tillhör Ted Wolter/@wabisanmiguel).


Bildinspo: Wallofart.se

Blanda stång och knoppar
Bild från pinterest (home-designing.com).

2. LA-känsla på Ranviksterassen, Båstad
Heimdalls väg 8
Hus eller tomt uppe på Ranviksterassen. Kantiga hus med stora fönster med utsikt över hela Laholmsbukten.

Här skulle jag inreda i Los Angeles-stil med kantiga ganska låga möbler och stora fotografier med sephiatonade poolbilder.
Une pièce à vivre moderne | #design, #décoration, #maison, #luxe. Plus de nouveautés sur www.bocadolobo.co...
Oh how we wish we could live in Slim Aarons' world of opulent, sun-bathing jet-setters. Starting in California in the 1950s, Aarons captured the lavish lifestyles of the beautiful young things frolicking in the world's most stunning locales. Decades later, his iconic images make us long for lazy summer days by the pool, bikinis, martinis and Brigitte Bardot.

3. Sommarstuga i dansk stil
Ett svart litet hus med vita knutar har länge varit min bild av sommarhus. Kanske med en smutsrosa dörr och New Dawn-rosor som klättrar på en spaljé.
Et sommerhus er en perfekt chance for at bo anderledes end derhjemme. Det ved Caroline Lykken alt om.    #cottage #denmark
Bild: boligmagasinet.dk

Invändigt ska det vara vitmålad träpanel med naturmaterial som accenter.
Et norsk sommerhus i Danmark - Boligmagasinet.dk Mobil

Stråhatt i hallen...
Et sommerhus - hall - Boligmagasinet.dk

... och stort trädäck
black outdoor place xx&x

Kanske att detta hus i Hemmeslöv skulle kunna göras om till dansk stil?
Pumpvägen 12

4. Bygga nytt
Tänk att få bygga ett sommarhus på denna tomt i Nyhamnsläge, norr om Höganäs. Tomten har redan ett stort växthus, där man kan sitta och äta middag på kvällarna...
Krapperupsvägen 139

Egentligen skulle jag vilja bygga en trälada, men det passar nog inte in på den tomten??

Bild: Expressen.se

så kanske ett fritidshus från Borohus
Bild på Borohus fritidshus andra Klinten med loft

eller Hudikhus


eller Willa Nordic?


Det är bara att keep on dreaming, och ha koll på Hemnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar