torsdag 5 december 2013

Mer dansk inspiration

Jag är svag för dansk design. Det är ofta enkelt och med harmoniska färger och snygga detaljer. Se bara här nedan.






Jag bodde ett år i Köpenhamn i mitten av 90-talet och älskade att gå omkring inne i möbel-och designbutikerna där. Som fattig student kunde jag bara drömma om att köpa alla snygga saker jag såg.

Själv bodde jag inneboende i en kompis sunkiga lägenhet på Vesterbro. Jag försökte göra det så snyggt jag kunde och målade väggarna knallblå, byrån grön, hade röda gardiner och som garderob hade jag banankartonger som jag målat i starka färger. Då var det inne med mycket och staka färger så jag var helt rätt ute ;-) och lyckades fixa ett mysigt boende till billig penning.
Det var dock inte så kul att bo där över vintern för det var svinkallt inomhus. Jag hade kupévärmare igång för att inte frysa ihjäl om kvällar och nätter. Sen när jag flyttade därifrån och drog ut sängen från väggen, var där fullt med svartmögel.... När jag ser bilder från snygga danska hem undrar jag alltid hur de har det på vintern, om det är lika kallt för dem, eller om de lyckats isolera huset/lägenheten.

Fint är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar