onsdag 2 juli 2014

Runda former i Helsingborgsträdgård

Det är delvis från min syster som jag fått mitt trädgårdsintresse. Hon och hennes man har byggt sitt andra hus i Mariastaden i Helsingborg, och Cilla har fått designa och anlägga en ny trädgård. I år, efter tre år har trädgården formligen exploderat. Det senaste tillskottet är en pergola med matplats.

Entré-sidan med böljande former. Rabatten närmast entrén har bara vita blommor, bla hortensia, vit kärleksört, vit solhatt och vita fetbladiga marktäckare.
Rabatten framför den nya pergolan ligger i skugga och har skuggväxter som rhododendron, hasselört, buxbomsklot och funkia. En snygg kombination är alunrot, funkia och rödbladig klöver.

Nedan syns pergolan från andra sidan. Trappstegen har fått en läcker form, tycker jag.

 På armeringsjärnet i pergolan har bokharabinda och klätterrosor redan tagit sig uppåt (planterades för bara några månader sedan).

Utanför den nya pergolan och ett stort trädäck finns en runda gräsmatta som är omgiven av häckar (grön- och rödbladig bok blandat) och rabatter. 

Ytterligare en pergola förbinder trädgårdens framsidan med baksidan. Baksidan är odlingssidan. Här finns allt från potatis, jordgubbar, sparris, fruktträd, bärbuskar till stora pallkragar med bl a örter, lök och jordärtskocka. 



Det händer alltid något i trädgården. Cilla designar och Patrick bygger. En bra kombo helt enkelt.
Insidan av huset visade jag här tidigare i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar