söndag 27 juli 2014

Skånska trädgårdar

På semestern i Skåne nu i sommar samlade jag trädgårdsinspiration och gjorde tre spaningar:

1. I Mariastaden i Helsingborg där alla hus är relativt nybyggda kan man se en tydlig trend, nämligen silverpäron och sten som marktäckare.
Tips - använd björkstubbarna som sittplats istället för en vanlig bänk! Ursnyggt.


2. I många trädgårdar där husets gavel är en passage mellan fram- och baksida har man bara gräs och lite rabatter utmed sidorna. Mycket mer spännande blir det om man gör entréer mellan trädgårdens rum, så att man undrar vad som finns där bakom. Se några exempel från Mariastaden nedan.
 Plantera en häck som avdelare och gör gärna passagen som en slingrande gång.

Staket som går lite omlott gör att man inte ser rakt in.

3. Fina detaljer.
 Rostiga kantavskiljare runt planteringar gillar jag. Extra snyggt när det är ljus singel runt.

I Kåseberga på Österlen såg jag denna fina entré. Till vit fasade med stora fönsterpartier och svarta "fönsterluckor"passar det med svarta krukor. Kombinationen buxbomsklot, klotkörsbär och rosa rosor passar till tycker jag. 

I Båstad finns denna trädgård som inte har någon gräsmatta, utan bara trädäck med plats för många planeringar. Jag gillar bambu, stora gräs och buxbomsklot, och allt finns i denna trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar