söndag 9 mars 2014

Galet goda bullar

Vilken underbar helg det har varit! Melodifestivalens genrep igår och en utedag i det härliga vårvädret idag. Vi tyckte att Ace Wilder var bäst igår, synd att hon inte gick till finalen i Danmark.

Idag fick jag en skön sovmorgon. Det var längesen… Startade dagen med att baka surdegsfrallor och sen åt vi en god frukost med färskpressad apelsinjos, smoothie, kaffe och nybakt bröd. Mums. Sen satte jag igång en bulldeg. Det brukar alltid bli kanelbullar, men jag köpte Heléne Johanssons "Sötebröd" på bokrean och bestämde mig för att testa hennes recept på kardemummaknutar.
Vi fikade ute i det ljuvliga vårvädret :-) Bullarna var galet goda och jag hade gärna ätit fler men de innehåller ganska mycket smör, så en fick räcka...

Recept till 30 bullar:
75 g jäst
500 g kall mjölk
1200 g vetemjöl
200 g socker
200 g rumstempererat smör
10 g stötta kardemummakärnor
5 g salt

Fyllning:
250 g rumstempererat smör
75 g strösocker
75 g vaniljsocker
10 g stötta kardemummakärnor

1. Lös jästen i mjölken och tillsätt övriga ingredienser.
2. Bearbeta degen i maskin 12 minuter (eller för hand 20 min).
3. Låt degen vila 10 min.
4. Kavla ut till två rektanglar (ca 30x40 cm) och bred på fyllningen.
5. Vik degen på mitten från långsidorna och skär i remsor 1-2 cm tjocka (från kortsidan)
6. Tvinna remsorna och knyt ihop. Lägg knutarna på plåt med bakplåtspapper.
7. Jäs 1 h
8. Pensla med uppvispat ägg + en skvätt vatten och garnera med stötta kardemummakärnor och pärlsocker (eller rårocker)
9. Grädda bullarna i 225 graders ugnsvärme i 10-12 min.

Jag passade på att ta lite vårbilder när jag jobbade i trädgården sen. Studsmattan kom på plats också.
Videkissar <3






Återvinning av ranunkler :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar