söndag 26 januari 2014

Surdegsbröd

Det var ett tag sen jag bakade något med min surdeg, så istället för att kasta ut delar av den när jag skulle mata surdegen bestämde jag mig för att baka något. Valet föll på "Rostad Havre" från Riddarbageriets Brödbok.

Råg-surdegen fick jag av min chef strax innan jul och den ska matas med 60 g (1 dl) fint rågmjöl och 60 g (0.6 dl) vatten ca 2 ggr per vecka. Man fyller på och rör runt, och sen får den stå i kylskåp. Dagen innan jag ska baka brukar jag ta fram den i rumstemperatur för att få mer fart på den. Ju mer det bubblar i surdegen - desto bättre.

Ingredienser:
450 g (4.5 dl) vatten
120 g (1 dl) surdeg av råg
450 g (7.5 dl) vetemjöl special
150 g (2.5 dl) grahamsmjöl
15 g (1/3 pkt) jäst
8 g (1 tsk) ljus sirap
15 g (1 msk) salt
40 g (1.3 dl) rostade havregryn (rostas på långpanna, 225 grader ca 5 min)

1. Blanda samtliga ingredienser förutom salt och havregryn
2. Kör degen i matberedare 8 min på låg växel (eller blanda för hand ca 15 min)
3. Tillsätt salt och havregryn och kör ytterligare 5 min på mellanväxel (eller knåda för hand 10 min)
4. Jäs under bakduk 2 timmar
5. Dela degen i två bitar
6. Forma till bollar och vila dem 5 min
7. Pensla med vatten och doppa i grahamsmjöl
8. Platta till bröden något och lägg dem på en plåt
9. Snitta ett tunt rutmönster
10. Jäs 1-2 h
11. Värm ugnen till 250 grader
12. Sätt in plåten i ugnen, spruta in vatten och sänk till 230 grader
13. Grädda i ugnen ca 25 min
Nu har vi precis tagit en kopp te och provsmakat brödet, och det var jättegott!

Det jag gjort mer idag är att åka längdskidor på Gärdet. Man har skrapat ihop snö från ishallar och lagt ett 2.5 km långt spår. Det funkar riktigt bra. Väldigt mycket folk dock... Eva och jag körde 6 varv och det kändes bra.
Mitt mål är att ha 30 mil i benen innan öppet spår, och nu är jag uppe i 17... Men det ska nog ordna sig på något sätt, det är ju några veckor kvar.
Snöbild från stenen på vår framsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar